Баланың сөйлеу әрекеті – күрделі және көп қырлы процесс. Ол көптеген психикалық процестерді қамтиды және өз кезегінде ойлаудың, танымдық процестердің дамуына әсер етеді. Оның қатарында есте сақтау, зейін, сезім, жалпы танымдық белсенділік бар.
Балалық шақта сөйлеудің даму қарқыны кейінгі жылдарға қарағанда едәуір жоғары. Осы кезеңдегі ата-аналардың міндеті: дыбыстарды айтуды үйрету, балаларға ана тілін меңгеруге көмектесу, сөздік қорын дамыту. Ата-аналар баламен неғұрлым көп сөйлессе, соғұрлым ол жақсы дамиды. Осы орайда кері сөйлеу ерте жастағы баланың миының дамуына жақсы әсерін тигізеді. Дұрыс сөйлеудегі басты рөл сөйлеу ортасына байланысты. Сондықтан өмірдің бірінші жылында ата-аналар балаларға өлең айтып, олармен әр түрлі дыбысты ойыншықтармен ойнаулары қажет.
Дыбыстық ойыншықтар көбінесе баланың сөйлеуге деген ынтасын тудырады. Ойыншықтармен ойнағанда біз дыбыстарды қолданамыз. Мысалы, сағатты «тик-так», машина «би-би», сиырды «му-му» деп. Балаға мұндай сөздерді айту оңай, сондықтан ол оларды ықыласпен қолданады. Бірақ біз баланың сөйлеуін дамытуымыз керек екенін ұмытпауымыз қажет, яғни олармен бірге толық сөздерді қолдану керек. Мысалы: «Бұл – сиыр. Ол бізбен амандасады және «му-му» дейді», – деген сияқты.
Қазіргі технологияның дамыған заманында сатылымда сөйлеуді дамыту үшін балаларға арналған көптеген ойындар мен жаттығулар бар. Бірақ балалармен тек сатып алынған ойындарда ойнаудың қажеті жоқ, балаларыңызға өзіңіз де әртүрлі тапсырмаларды бере аласыз. Олардың қатарында қарапайым «Әжең не істер жатыр?» деген сұрақ та болуы мүмкін. Бала барып қарап келгеннен кейін, біз оған: «Айтшы, ол не істеп жатыр?», – дегендей анықтаушы сұрақты қоямыз. Бірте-бірте баланы сөздерді толық қолдануға үйретіңіз, оған сөйлеу қажеттілігін тудырыңыз, балалармен «еркелету» тілінде сөйлемеген жөн. Бұл баланың сөйлеу тілі толыққанды қарым-қатынас құралына айналуына көмектеседі.
Балаңыз қаншалықты дамыған болса да, сіз оған қандай ойындар, іс-шаралар, әдістер мен жаттығулар таңдасаңыз да, бастысы – қарапайым күнделікті қарым-қатынас қажет екенін есте сақтауыңыз керек. Сабақ кезінде ғана емес, онымен бірге болған әр минут сайын. Бұл баланың дамуы үшін негізгі импульс болып табылады. Нәтиже бірден көрінбеуі мүмкін, сондықтан шыдамды болыңыз, басталған ісіңізді тастамаңыз. Бірақ егер бұл нәтиже бермей, балаңыз 2,5 жасқа дейін сөздерді қолданбаса, бірінші невропатолог маманға, содан кейін логопед немесе дефектолог мамандардың көмегіне жүгінген жөн.
Мерей МҰХТАРОВА,
№17 б/б логопед-мұғалімі,
Қостанай қаласы
Я спросил у посла Японии, каким образом его страна сумела так быстро достичь высокой степени развития, стала играть в мире столь важную роль? Мне очень понравился ответ посла: «Японцы верили, что единственный способ поднять страну – это дать своим детям лучшее образование, чем они имели сами, самым важным для них было уйти от своего положения крестьян и получить образование. Поэтому в семьях огромные усилия прикладывались к тому, чтобы поощрять детей хорошо учиться в школе, чтобы они могли чего-то достичь. Из-за этого стремления постоянно чему-то учиться, через систему образования распространялись новые идеи из внешнего мира. Это одна из причин быстрого развития Японии».
Всевозможные разновидности книги как объекта не изменили ни её назначения, ни её синтаксиса за более чем пять веков.
Книга – как ложка, молоток, колесо или ножницы. После того, как они были изобретены, ничего лучшего уже не придумаешь. Вы не сделаете ложку лучше, чем она есть…
В XVI веке венецианскому печатнику Альду Мануцию пришла в голову великая идея сделать книгу карманного формата, которую гораздо легче возить с собой. Насколько я знаю, более эффективного способа перемещения информации так и не было изобретено. Даже компьютер со всеми его гигабайтами должен быть включен в сеть. С книгой таких проблем нет. Повторяю: книга – как колесо.